Pujian Ulama Untuk Sayyid Alawi bin Abbas Al Maliki

PUJIAN ULAMA UNTUK SAYYID ALAWI BIN ABBAS AL MALIKI

RUMAH-MUSLIMIN.COM - Sayyid 'Alawi bin Abbas Al-Maliki merupakan sosok Ulama terkemuka yang tak terlupakan jasanya. Puluhan ulama Indonesia telah merasakan manfaat ilmu yang diberikan, karenanya tidak sedikit pujian menghujani kealimannya, diantara pujian Ulama kepadanya:

Imam Al-Akbar Dr. ‘Abdul Halim Mahmud berkata, "Sesungguhnya Allah telah menyinari wajahnya di atas kesungguhannya yang kuat terhadap sunnah Rasulullah dalam memikul, memberi kefahaman, pengajaran, pentarbiyahan dan sebagainya jalan menuju Allah."

$ads={1}

Syeikh ‘Abdul ‘Aziz bin Baz juga pernah memuji Sayyid ‘Alawi sebagaimana diceritakan oleh Syeikh Ahmad Al-Haribi (Pemantau Majlis Pengajian di Masjidil Haram), "Pada suatu hari Syeikh ‘Abdul 'Aziz bin Baz berhenti di dalam majlis pengajiannya Sayyid ‘Alawi Al-Maliki dan menyimaknya beberapa saat. Kemudian saya bertanya pendapat Syeikh ‘Abdul ‘Aziz Bin Baz tentang pengajaran Sayyid ‘Alawi Al-Maliki dan beliau berkata 'Masya Allah' berulang kali sebagai bentuk rasa takjub terhadap ilmu Sayyid 'Alawi dan pengi'tirafan atas ketinggian ilmunya."

Syeikh Muhammad Said Al-Yamani pernah berkata kepada ayahnya Sayyid 'Alawi bin Abbas Al-Maliki, "Sesungguhnya anakmu ('Alawi) akan menjadi perhiasan Masjidil Haram."

Syeikh Umar Khayyath berkata, "Ketika kami berada di dewan rumah Syeikh ‘Ali ibn Hussin Al-Maliki di dalam satu majlis, Sayyid ‘Alawi datang, lalu Sayyid ‘Ali ibn Hussin Al-Maliki berucap, 'Sesungguhnya anaku ini ('Alawi) merupakan orang yang mendapat anugerah dan ilham, di dalam percakapannya penuh keindahan. Semua orang suka mendengar pengajarannya dan aku adalah orang pertama yang suka mendengar kalamnya."

Setelah kewafatan beliau pada malam Rabu 25 Shafar 1391 H, tempat beliau diganti oleh anaknya yaitu Sayyid Muhammad 'Alawi Al-Maliki yang kemudian muncul sebagai ulama Mekah yang harum namanya diseluruh pelosok dunia.

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد

Bent Hasan, 25 Oktober 2020

Demikian Artikel " Pujian Ulama Untuk Sayyid Alawi bin Abbas Al Maliki "

Semoga Bermanfaat

Wallahu a'lam Bishowab

Allahuma sholli 'alaa sayyidina muhammad wa 'alaa aalihi wa shohbihi wa salim

- Media Dakwah Ahlusunnah Wal Jamaah - 

Redaksi

Rumah Muslimin Grup adalah Media Dakwah Ahlusunnah Wal jama'ah yang berdiri pada pertengahan tahun 2017 Bermazhab Syafi'i dan berakidah Asyariyyah. Bagi sobat rumah-muslimin yang suka menulis, yuk kirimkan tulisannya ke email kami di dakwahislamiyah93@gmail.com

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama
close