Surah Yunus Ayat 31; Musyrikin Beriman Dengan Rububiyah Allah, Benarkah?

SURAH YUNUS AYAT 31; MUSYRIKIN BERIMAN DENGAN RUBUBIYAH ALLAH, BENARKAH?

RUMAH-MUSLIMIN.COM - Dalam debat tersebut, Ust Salman ada menyebut ayat seperti di bawah sebagai dalil Orang Musyrikin beriman dengan Rububiyah Allah.

{ قُلۡ مَن یَرۡزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَاۤءِ وَٱلۡأَرۡضِ أَمَّن یَمۡلِكُ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡأَبۡصَـٰرَ وَمَن یُخۡرِجُ ٱلۡحَیَّ مِنَ ٱلۡمَیِّتِ وَیُخۡرِجُ ٱلۡمَیِّتَ مِنَ ٱلۡحَیِّ وَمَن یُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَۚ فَسَیَقُولُونَ ٱللَّهُۚ فَقُلۡ أَفَلَا تَتَّقُونَ }

[Surah Yûnus: 31]

'Bertanyalah kepada mereka (yang musyrik itu): "Siapakah Yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Atau siapakah yang menguasai pendengaran dan penglihatan? Dan siapakah yang mengeluarkan makhluk yang hidup dari benda yang mati, dan mengeluarkan benda yang mati dari makhluk yang hidup? Dan siapakah pula yang mentadbirkan urusan sekalian alam? "(Dengan pertanyaan-pertanyaan itu) maka mereka (yang musyrik) tetap akan menjawab (mengakui) dengan berkata: "Allah jualah yang menguasai segala-galanya! "Oleh itu, katakanlah: "(Jika kamu mengakui yang demikian), maka mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?'

$ads={1}

Kita tahu ini adalah dalil yang selalu digunakan oleh ulamak aliran Wahabiah untuk membuktikan adanya iman dengan Rububiyah Allah pada orang musyrik.

Baca juga: Catatan Dialog Kyai Nur Hidayat Antara ARG Vs Ustaz Salman Ali

Ketika forum silibus University Islam Madinah dulu, saya membahas isu Rububiyah ini pada kitab 'makna Rububiyah dan pendalilannya' oleh Dr. Muhd Abu Saif Al-Jahni yang dijadikan silibus aqidah di University tersebut. Beliau juga mengunakan ayat yang sama sebagai dalil.

Dalam Debat kemarin, ust Hidayat ada menjelaskan jawapan musyrikin dalam ayat tersebut tidak boleh jadi dalil kerana ia berada pada maqam jidal (soal jawab). Atas kekangan masa mungkin beliau tidak sempat hurai.

Baca juga: Kesilapan Ustaz Salman Ali Saat Menerjemahkan Tafsir Surah Yusuf Tafsir Imam Ath-Thabari

Video dibawah adalah pembentangan saya ketika forum silibus yang menghurai maksud ustaz Hidayat tersebut dan menjelaskan kesilapan mereka dalam memahami ayat tersebut.

Moga bermanfaat. WAllahu'alam.

Oleh: Mazrisyam Bin Sharif

Demikian Artikel " Surah Yunus Ayat 31; Musyrikin Beriman Dengan Rububiyah Allah, Benarkah? "

Semoga Bermanfaat

Wallahu a'lam Bishowab

Allahuma sholli 'alaa sayyidina muhammad wa 'alaa aalihi wa shohbihi wa salim

- Media Dakwah Ahlusunnah Wal Jamaah -

Redaksi

Rumah Muslimin Grup adalah Media Dakwah Ahlusunnah Wal jama'ah yang berdiri pada pertengahan tahun 2017 Bermazhab Syafi'i dan berakidah Asyariyyah. Bagi sobat rumah-muslimin yang suka menulis, yuk kirimkan tulisannya ke email kami di dakwahislamiyah93@gmail.com

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama
close